“DURUŞ BOZUKLUKLARI KAS İSKELET SİSTEMİNDE KİREÇLENMELERE SEBEP OLUR”.

Dr. Kamil TEKER

POSTUROLOJİ

Posturoloji, postur=duruş, logia=bilim kelimelerinden meydana elmektedir.

Posturoloji hastanın duruş bozukluğuna odaklanan bir tedavi tekniğidir. 2001 yılından beri posturoloji eğitimi Avrupada bir çok enstitüde verilmeye başlanmıştır. Postürolojik muayeneyi yaparak kas-iskelet sistemi ile ilgili pek çok sorunun nedenini saptayabiliriz. Posturolojik düzenlemeyi kullanarak kas-iskelet sistemi ile ilgili pek çok rahatsızlığı tedavi edebilir.

d1-10

Postural sistem (PS) vücudumuzun hem dikey ve hem de yatay düzlemde dengede durmak fonksiyonunu koordine etmektedir. Ayakta, oturarak veya uzanarak dış alıcılardan (deri, ayaklar, gözler) ve iç alıcılardan (çene eklemi, iç kulak, fasya, eklem, kas ve tendon) sürekli gelen sinyaller ile hareket sırasında veya hareketsiz dururken dengeyi sağlayarak hareketi düzenler.

Kasların tonusunu şuurlu olarak sürekli kontrol edemeyiz. Postural sistem kasların tonusunu sürekli kontrol ederek bu işlevi gerçekleştirebilmektedir.
Postural sistem, yalnızca beyinden gelen postural sistem dürtüler ile çalışabilmektedir.
Postural Sistem kaslardan gelen çok sayıdaki dürtüleri, kaslardaki alıcıları kullanarak kontrol etmektedir.

posturology

Ayakta durmak sırasında yer ile teması sağlayan ayaklardaki alıcılar aracılığı ile ayak tabanından gelen sinyaller postural sisteme ulaşmaktadır.
Postural sistem, gözlerden gelen sinyaller aracılığı ile uzaysal konumda nasıl durduğumuzu tanır.

gears

İç kulaktan gelen sinyallerle postural sistem yer çekimi ve gövdenin dönüşü hakkında bilgi alır.
Deri ve kaslardan sürekli gelen sinyaller ile eklemin açısı hakkında bilgi postural sisteme ulaşır.

Posturolojik muayene sırasında, hasta ayakta dururken ve yürürken değerlendirilir.

tipo-de-posturas

Posturoloji uzmanı hastanın vücut duruşundaki bozulmaları, normalden sapmaları ve anormal dönmeleri tespit etmek amacıyla muayene eder. Bunun için yandan, önden ve arkadan olmak üzere dört yönden hastayı gözlemler. Özellikle başın boyun üzerindeki duruşu, omuzlardaki asimetri, omurgadaki eğrilikler, leğen kemikleri arasındaki asimetri, dizler arasındaki duruş farklılıkları, ayakların yere temasındaki anormallikleri inceler.
Bir asimetri saptandığı zaman, asimetrinin nedenini belirlemek için klinik testler yapılmaktadır.

Deriden kaynaklanan yara izleri, ameliyat izleri, vb. bozucu alan etkisi ile postural sistemin dengeli çalışmasının engelleyebilmektedir. Bozucu alan tedavisi ile deriden kaynaklanan sorunlar tedavi edilebilmektedir.

iz-silme-tedavisi-1

Gözler arasındaki uyum bozuklukları sağ ve sol gözden gelen sinyallerin uyumsuz olarak postural sisteme iletilmesine sebep olmaktadır. Postural sistem, dengeye yardımcı olmak için, uyumsuzluğu dengelemek için omurganın akorunu değiştirerek adapte olur. Omurganın akordunun anormal işlemesi, vücudun ağırlık merkezinde sapmaya sebep olur. Kas iskelet sisteminin yük taşıma ve hareket işlevlerinde bazı eklemlerin aşırı yüklenmesi nedeniyle eklem çevresinde gerilime yol açar. Eklem çevresindeki artmış gerilimin altı ay kadar devam etmesi kireçlenme sürecini başlatır.

maxresdefault

Gözler arasındaki akomodasyon kusurunun göz cetveli ve egzersizlerle düzeltilmesi ile postural sistem üzerindeki bozucu etkisi yok edilebilir.

banner_posturologia_total_2015_4

Çene ekleminden çıkan sinyaller postur sistemine iletilir. Dişlerde kapanma kusuru, dişlerde amalgam dolgu, çene eklem bozuklukları vb. sorunlar nedeniyle postur sistemine aktarılan sinyallerin uyumsuz iletilmesi gözlerdeki gibi  postural sistem, uyumsuzluğu dengelemek için omurganın akorunu değiştirerek adapte olur. Omurganın akordunun anormal işlemesi, vücudun ağırlık merkezinde sapmaya sebep olur.

jfmk-01-00016-g003-1024

oculocephologyre-499x675

Her hastadaki duruş bozukluğunun sebebini araştırırken mutlaka ayakların yere temasını muayene edilmelidir. Ayakların yere temas kusurlarını düzeltmek için özel ölçme değerlendirmeler ile kişiye özel gözlük gibi işlev gören tabanlığı ayarlıyoruz.

barefoot-300x225                       aaeaaqaaaaaaaankaaaajdawmwexndi5lwjkntqtngi0os1hmdhjlwzhnte1nte0odjlzg

Ayak tabanlıklarını ideal ayakkabı ile birlikte kullanmasını öneriyoruz. Hastanın ayağının yere temas ettiği her an tabanlığın ayakların altında olmasına mutlaka dikkat etmesini tavsiye ediyoruz.Klinik testlerden sonra tespit edilen asimetrileri düzeltme ile tedaviye başlıyoruz.

3410f8fd260fc942151997a18dd7018e

Duruş bozukluklarına bağlı olarak kas-iskelet sisteminde hareket sırasında ağrı gelişmektedir.

Kol ve bacaklarda  ve omurgada duruş bozukluklarına bağlı gelişebilen rahatsızlıklar aşağıdaki listede sıralanmıştır:
– Siyatik ağrısı
– Kalçada ağrı / kalçada kireçlenme / Kalçanın aseptik nekrozu
– Bel ağrısı / belde kireçlenme / belde fıtık
– Boyun ağrısı / boyunda kireçlenme / boyunda fıtık
– Sırt ağrısı / Göğüste ağrı / Sırtta fıtık
– Baş ağrısı / Migren / Baş dönmesi / Kulakta çınlama
– Omuzda ağrı / Donuk omuz / Omuzda kireçlenme
– Diz ağrısı / Dizde kireçlenme / Menisküs yırtığı
– Ayak – ayak bileği ağrısı / Topuk dikeni
– Kronik kabızlık / Kronik hazımsızlık / Gastro-özefagial reflü / Kalpte ritim bozukluğu
– Vücudun yarısında kas sertliği / Depresyon / Panik Atak / Kronik Yorgunluk