İrritabl Bağırsak Sendromu ve Dr. Kamil Teker Yöntemi
Huzursuz bağırsak sendromu ya da iritabl bağırsak sendromu (irritable bowel syndrome), kalın bağırsakları (kolon) etkisi altına alan ve yaygın olarak gözlenen bir hastalıktır. Huzursuz bağırsak sendromu, karın bölgesinde kramplar ve ağrılar yaşanmasına, şişkinliğe, gaz problemlerine, ishal ve kabızlığa sebep olmaktadır.
ABD’de yapılan araştırmaya göre IBS soğuk algınlığından sonra işe-okula gidememe nedenleri arasında ikinci sırada yer almaktadır. Ülkemizde değişik bölgelerde yapılan çalışmalarda sıklığının % 6,3 – 19,1 arasında değiştiği saptanmıştır. Gastroenteroloji kliniğine başvurma nedenleri arasında 1. sıradadır.

sci_sisrai_6

En çok yetişkinleri etkiler. IBS rahatsızlığı 40 yaş üstü bireylerde görülmeye başlar. Erkeklerden daha fazla kadınları etkiler.
Haftada en az üç kere ya da bir günde üç defadan fazla dışkılama şeklindedir. Dışkılama çok sert, pelte şeklinde ve keçi pisliği görünümünde olabilir. Hastalarda kramp şeklinde karın ağrısı görülür. Acil şekilde dışkılama hissi vardır. Dışkılama ya da gaz çıkarma ile rahatlama vardır. Kabızlık veya ishal olabilir. Bazen kabızlık ve ishal birbirini birbirini takip eder. Hastalar şikayetlerinin yemekten sonra veya stres durumunda arttığını belirtir.

İRRİTABL BAĞIRSAK SENDROMUNUN BELİRTİLERİ
1.Karın Ağrısı ve Kramplar: Künt bir ağrı şeklinde veya kramplar şeklinde oluşur. Ağrılar dalgalar halinde gelir gider. Genellikle yemeklerden sonra çok yoğun hissedilir. Gaz çıkarma veya tuvalet ihtiyacını giderme ile rahatlama hissedilir.
2.Şişkinlik Hissi: Genellikle yemekten hemen sonra başlayarak gün boyunca barsaktan gürültülü sesler gelmesi, karın bölgesinde sıkışıklık ve giysilerin rahatsız etmesi gibi durumlar ile devam eder.
3.Gaz Sorunları: IBS hastaları, normal kişilere göre daha fazla gaz üretmeseler de gaz barsaktan çıkamadığı için rahatsızlık yaratır.
4. İshal ya da kabızlık: Dışkı küçük, katı ve mukusla(barsak mukozasından salgılanan sümüksü bir madde) kaplı olabilir. Barsak duvarındaki mukus üreten bezler ağır hareket eden, saatlerce barsak içinde kalan küçük katı dışkı parçacıklarıyla uzun temas sonrasında aşırı uyarılır ve bu yüzden çok mukus salgılarlar. Bazen sadece mukus da çıkarılabilir.
5. Mukuslu dışkı: Dışkılama zamanı ve sıklığı değişmiştir. Dışkılama ile birlikte sümük şeklinde salgı olabilir. Bu hastalıkta kilo kaybı görülmez. Ateş yükselmesi ya da kanama olması bu hastalıkta görülmez. Diğer hastalıklar yönünden araştırılması gerekir.

bristolskala

Yukarıdaki şikayetlerle birlikte görülebilecek diğer belirtiler:
• Dışkılama sonrası ağrının azalması
• Dışkılama sayısında ya da kıvamında değişiklik
• Sık dışkılama isteği veya tam boşalmama hissi(tenesmus)
• Sık idrara çıkma ve acil idrar yapma ihtiyacı
• Bulantı

1180762_620x410

Ayrıca sindirim sistem dışında da şikayetler olabilir:
• Disparoni (cinsel ilişki sırasında ağrı)
• Dismenore (Adet ağrısı)
• Sırt ve baş ağrısı
• Nefes darlığı, hırıltılı solunum
• Göğüste ağrı ve çarpıntı
• Yorgunluk ve çarpıntı
• Sinirlilik hali

IBS’li kişiler sosyal ortamlara girmekten kaçınabiliyor, işe gitmekten çekinebiliyor ya da bazen hastalığın yol açtığı ishal, acilen tuvalete koşma ihtiyacı ya da kabızlık gibi belirtiler nedeniyle kısa mesafelere bile yolculuk etmekten korkabiliyor. Yine de IBS’li birçok kişi diyet, stres yönetimi ve bazen de hekimler tarafından önerilen ilaç tedavileri ile belirtilerini kontrol altında tutabiliyor.
Stresin IBS belirtilerini daha da kötüleştirmesinin yanı sıra araştırmalar diğer faktörlerin de önemine işaret ediyorlar. Konunun uzmanlarına göre IBS’li bir insanda kalın barsak kasının sadece hafif bir uyarıcıdan sonra bile kasılmaya başladığı bildirilmiş. IBS’li kişilerin kalın barsakların normalden çok daha hassas ve tepkisel olduğu ve bu nedenle çoğu insanı rahatsız etmeyecek basit uyarıcılara bile güçlü yanıtlar verdiği düşünülüyor.
Şikayetlerin artmasına sebep olan faktörler:
• Liften yetersiz beslenme
• Belirli yiyeceklere karşı hasiyet (yiyecek intoleransı)
• Sigara
• Alkol
• Adet dönemi
• Öğün atlama ve birden çok öğün yemek yeme
• Enfeksiyonlar
• Antibiyotik kullanımı ve diğer ilaçlar
Tanı ve Testler
Huzursuz bağırsak sendromunun tanısının konulabilmesi için bazı kriterler vardır. Bu kriterler daha çok hastalığın belli başlı bir belirtisi yok ise devreye girmektedir.
Roma kriterleri: Buna göre, son üç ay içinde, ayda en az üç gün süren karın ağrıları yaşanıp yaşanmadığı baz alınır. Ayrıca, dışkıda bir değişiklik olup olmadığı da takip edilir.
Manning kriterleri: Bu kritere göre hastanın bağırsak faaliyetlerinin eksik olup olmadığı takip edilir ve dışkıda mukus olup olmadığı da göz önüne alınır.

stress

Bunun dışından doktor tanı koyabilmek için, hastanın şikayetleri doğrultusunda, aşağıda verilmiş olan bazı test ve analizlerin yaptırılmasını isteyebilir;
• Esnek sigmoidoskopi,
• Kolonoskopi,
• Röntgen (X-Ray) taraması,
• Bilgisayarlı tomografi (BT) taraması,
• Baryumlu sıvı röntgen taraması,
• Laktoz intolerans testi,
• Nefes testleri,
• Kan analizleri,
• Gaita (dışkı) testleri.

Tedavi:
Bu yöntemin adı: Dr. Kamil Teker Yöntemi
Dr Marvin Shuster, Johns Hopkins Digestive Hastalıklar Bölümü Başkanına göre, “İrritabl Bağırsak Sendromunun (IDS) otonom sinir sistemi problemlerine bağlı olduğu tespit edildi. Beyinden gelen uyarılar omurilikten çıkan sinirler aracılığı ile kaslara ulaşmaktadır. Ara yollardaki aksamalar ilgili organ fonksiyon kusuruna sebep olmaktadır. Sinir irritasyonunun kronik dönemde klinik tablosu hastalık olarak izlenmektedir.”

Klinik belirtilere baktığımızda IBS’nun disotonomiye (otonom sinir sisteminin bozuk çalışması) bağlı geliştiği görülmektedir. Hiçbir hastada tek başına barsak sorunu olarak yaşanmamaktadır. Tek başına stresin şikayetleri arttırması da buna delalet eder.
Otonom sinir sisteminin bozuk çalışmasına sebep olan faktörlerin düzeltillmesi tedavinin tek doğru çözüm yoludur. Dr. Kamil Teker Yöntemi otonom sinir sistemi üzerindeki bozucu etkisi olan sorunları tespit ederek kesin iyileşmeyi hedef alır.
Beslenmede kısıtlanma yok, ilaç kullanmak yok bu tedavi yönteminde.

924605-fig-005

Dr. Kamil Teker Yöntemi ile önce duruş muayenesi yapılır. Duruş bozukluğu ve sebepleri saptanır. Duruş (postür) ayarlamaları dediğimiz uygulamalar ile ideal duruş için göz egzersizleri verilir, bozucu alan tedavisi yapılır, ayakların yere temas kusurlarını düzeltmek için uygun tabanlık ayarlanır.

Kalın barsak hareketi (barsak kaslarının büzülmesi ve içindekilerin hareketi), kalın barsak kasındaki elektriksel aktiviteyle sinirler ve hormonlar tarafından kontrol edilir. Elektriksel aktivite kalp fonksiyonunu kontrol eden mekanizmaya benzer.
Bağırsakların duvarları kaslar ile çevrilidir ve bu kaslar, besinlerin koordineli ritimler ile rahat bir şekilde hareket etmelerini sağlar. Bu kasılma hareketleri, midedeki besinlerin, bağırsaklara oradan da rektuma ulaşması için gereklidir. Eğer huzursuz bağırsak sendromu meydana gelmiş ise, kasılma hareketleri daha güçlü şekilde olur ve normalden daha uzun sürebilir. Böylece kişide gaz, şişkinlik ve ishal gelişir. Ya da tam tersi, kasılma hareketleri zayıflar ve besinlerin geçişleri zorlaşır. Bu durumda ise kişide, kuru dışkı ve kabızlık gelişir. Yani, huzursuz bağırsak sendromu, bağırsak kaslarının etkin ya da zayıf şekilde kasılmasından dolayı kaynaklanan bir durum olarak nitelenebilir.

anatomi_saglikli_bagirsakla

Manuel terapi bu sinir yollarındaki irritasyonları ortadan kaldırır. Manuel terapi teknikleri olan manüplasyon ve mobilizasyon uygulamaları ile bozuk çalışan omurga bölgelerinin hizalanma veya çıkık(subluksasyon) kusurları düzeltilir. Bozuk çalışan omurga bölgesindeki gerilim normal seviyeye düşürülür. Yumuşak dokudaki gerilimin normal seviyeye inmesi sonucu sinir duyu fonksiyonları tam ve verimli çalışmaya başlar. Beyin-organ iletişiminin eksiksiz ve doğru işlemesi organ fonksiyonları olumlu etkilenir.
Bozulmanın, yozlaşmanın ve hastalanmanın en önemli başlangıç adımı, sorunlu bölgedeki sinir duyusu, lenfatik sistem ve kan dolaşımı sistemlerinin yetersiz işlev görmeye başlamasıdır. Bu üç iletişim ve dolaşım sistemi parçası, sorunlu bölgenin beslenmesi, yenilenmesi ve gelişmesi için elzemdir. Aksi takdirde sorunlu bölge dejenerasyona ve yozlaşmaya mahkum yaşar.
Eklem çevresi yumuşak doku elemanları kaslar, kasların zarı fasya, ligamentler, tendonlar, eklem kapsülü, deri, deri altı yağ dokusundan ibarettir. Omurga segmentinin kireçlenmiş bölgelerine yenileyici enjeksiyon tedavisi uygulanarak, yumuşak dokunun yenilenmesi sağlanabilmektedir. Yenileyici enjeksiyon tedavisi ile eklem çevresi yumuşak bağ dokusu elemanları tekrar esneklik, dayanıklılık ve sağlamlık kazanacaktır.

beyin_bagirsak3

Bu yenilenme sürecini belirleyen, destekleyen ve geliştiren en önemli faktörler; sinir sistemi dalları, sinir reseptörleri (alıcıları), lenfatik sistem ve kan damarları sayı, miktar, yoğunluk ve yeterlilik düzeyindeki iyileşmedir.
Yenileyici enjeksiyon tedavisi ile enjeksiyon yapılan sahada rejenerasyon(yenilenme) süreci tetiklenir. Enjeksiyon yapılan sahada hasarlanma duyusu ile bölgeye yenilenme ve onarım işlevlerini yürüten yapı elemanları (büyüme faktörleri,fibroblast, kök hücre, vb.) hasar sahasına davet edilir. Büyüme gelişme faktörleri ile yıpranmış veya dejenere olmuş dokunun orijinaline yakın özellikte iyileşmesi için süreç başlar. Tekrarlayan enjeksiyonlarla tekrarlayan hasar duyusuna tekrarlayan yenilenme ve iyileşme süreci yanıtı alınır.
İyileşme en iyi seviyeye çıkana kadar enjeksiyonlara devam edilebilmektedir. Yani hareket kusurunun kalmaması, hareket sırasında ağrı duyusunun ortaya çıkmaması durumuna varınca tam iyileşme sağlanmış olur, enjeksiyonlara son verilebilir.
Kronik ağrı paradoksu kırılır. Kronik ağrının yarattığı spazm, dolaşım eksikliği ve sempatik sinir sistemindeki fonksiyon kusuru süreci sonlandırılır.

nrgastro-2013-180-f3

Hastalık süreci bu farkındalık ile ele alınmalıdır. Aksi takdirde yapılacak her türlü müdahale ilaç kullanımı, ameliyat vb. yaklaşımlar sorunun büyümesine aracılık ederler.
Erken teşhis, erken tedaviye almakla daha kısa sürede ve daha az emekle iyileşmek mümkündür.
Bu takdirde iyileşme tam ve ebedi olmaktadır.
Dr. Kamil Teker Yöntemi ile irritabl (huzursuz) barsak sendromundan ebediyen kurtulabilirsiniz.

img_5265