FİBROMİYALJİ

Fibromyalji(yeni latincefibro=fibröz doku, Gk. myo- kas, Gk. algos- ağrı; FM veya FMS olarak da bilinir), özellikle sırt, boyun, omuzlar ve kalçalarda belirgin olmak üzere yaygın kas-eklem ağrısı, yorgunluk, sabah tutukluğu ile karakterize kronik (süregelen) bir kas iskelet sistemi hastalığıdır. Yumuşak doku romatizması, kas romatizması olarak da bilinir. Her yaşta ve her iki cinste görülebilmekle birlikte en sık 30-60 yaşlar arasında ve kadınlarda erkeklerden daha fazla görülür.

Ağrı ana belirtidir ve 3 aydan uzun süren yaygın vücut ağrısı vardır. Kaslarda ve eklemlerde hissedilen ağrıda gün içinde yer ve şiddet değişebilir. Ağrının yeri vücudun farklı yerlerinde dolaşma eğilimi gösterse de en sık boyun, bel, kollar, göğüs, kalça ve bacaklarda hissedilir.

• Aşırı egzersiz veya ağır sporlar yapmak, hareketsizlik, soğuk ve nemli havalar, kötü uyku, mevsim değişimlerinde soğuk ve nemli havalar, psikolojik stresler vb. etkenler ağrıları arttırır.
  • Boyun, omuz, diz, dirsek veya kalçalarda, uylukta duyarlılık olabilir
  • Dinlendirmeyen uyku çok sık görülür
  • Sabahları ve günün ilerleyen saatlerinde yorgunluk belirgindir,
  • Gerilim veya migren tipi baş ağrısı, başta sersemlik hissi olabilir,
  • Konsantrasyon güçlüğü, dikkat eksikliği
  • Eller, kollar, ayaklar, bacaklar veya yüzde hissizlik veya karıncalanma hissedilebilir.
  • Karın ağrısı, şişlik, kabızlık, ishal gibi mide-bağırsak sistemiyle ilgili şikayetler olabilir.
  • Adet öncesi gerginlik, ağrılı adet dönemleri
  • İdrara sık çıkma, konsantrasyonu az idrar,

Bu şikâyetlerin hepsi aynı anda görülmeyebilir, belirtiler kişiden kişiye farklılık gösterir.

fib

Fasya bütün vücudumuzu bir çarşaf veya kılıf gibi örtmektedir ve yumuşak dokulara şekil vermektedir.Sağlıklı bireylerde hareket sırasında fasya ile deri veya fasya ile kas arasında belli sınırlar içinde kayma gerçekleşir.

Travmalar, ameliyatlar ve duruş bozuklukları nedeniyle fasyanın herhangi bir yerinde deri veya kas arasında gelişen yapışıklıklar nedeniyle hareket sırasında normal kayma gelişemez. Harekete zorlandığında ağrı ortaya çıkar.

arb

Yapışıklıkların olduğu alanda derinin duyu sinirleri mekanik strese maruz kalır. Sinir dalının beslenme ve korunma yeteneği kesintiye uğrar. Sinir dalı beslenme ihtiyacı karşılanmadığı oranda kesici, yanıcı, iğne batması karakterinde nöropatik ağrı gelişir.

painspasmpain

Bunun yanında bedenin tensegritisi (gerilim dengesini) fasya aracılığı ile dengelenmektedir. Kazalar sonucu özellikle eklemlerde gelişen instabiliteleri(gevşeklik) kompanse etmek için eklem çevresindeki fasya gerilimi artar, fasya sertleşir. Yani fasyanın gerilim dengesi bozulmuş olur. Fasya geriliminin arttığı bölgede sinir dallarına mekanik baskı etki ile sinir dalının beslenme ve korunma yeteneği bozguna uğrar.

480551-3-4-88278

Sinir dalının geliştirici ve yenileyici işlevi yetersiz kalır. Sinir dallarında nörojenik iltihaplanma birlikte ağrı ve hareket kısıtlılığı gelişir.Çevre yumuşak doku sertleşir, osteoartrit (kireçlenme) süreci başlar.

Gerilim dengesindeki bozulmayı kompanse etmek için farklı bölgelerde fasya gerilimini arttırır. Örneğin belin sağ tarafında gelişen subluksasyon veya instabilite nedeniyle belin sağ tarafında fasya gerilimi yükselir. Belin sağ tarafında gelişen fasya gerilimini kompanse etmek için boynun sol tarafındaki fasya gerilimini arttırır. Süreç ilerledikçe duruş dengesi değişir. Anormal duruş ile beraber kas iskelet sisteminin yer çekim kuvvetine karşı taşıdığı vücut ağırlığının eklemler üzerindeki esnek olmayan ağırlığın etkisi ile dizlerde, ayak bileğinde ve kalçalarda ağrı ve hareket kısıtlılığı ortaya çıkar.

462988-3-4-06f0f

TEDAVİ SÜRECİ

Hastanın ilk değerlendirmesinde postür bozukluğu ve elle muayene ile rahatsızlığının ana sebebi saptanır. Hastanın MR ve röntgen filmleri incelenerek yapılan analizde rahatsızlığın nedeni, yeri ve boyutu tespit edilir ve tedavi şekline karar verilir.

Özel manuel terapi teknikleri ve egzersizlerle etkilenen omurga eklemlerindeki hizalanma kusurları, subluksasyonlar ve blokajlar çözülür. Omurga eklemleri arasındaki normal hareket açıklığı tekrar geri kazandırılır. Omurganın en doğru şekilde çalışması için omurlar arası açıklığı düzenlenerek omurganın bütünlüğü, gücü ve esneklik kabiliyeti yeniden kurulur.

Omurga eklemlerinde sağlıklı çalışma düzenini sağlamak için instabilitenin, kireçlenmenin olduğu problemli bölgelere yenileyici enjeksiyon tedavisi ile eklem bağlarının yenilenmesi ve güçlendirilmesi sağlanır. Eklem çevresindeki yumuşak dokuda,  kireçlenmelere bağlı sinir dallarının üzerindeki basınç ve gerilimleri normal seviyeye indirerek sinir dallarının işlevselliği yeniden kurulabilmektedir.

wpid-facebook_941308372

Dr. Kamil Teker Yöntemi ile manuel terapi teknikleri ve yenileyici enjeksiyon tedavisi kombine edilerek fibromiyalji rahatsızlığının ve sonuçlarının kalıcı ve orjinal iyileştirilmesi mümkün olabilmektedir.

Sağlıklı günler dilerim.

Dr. Kamil Teker